Wat zijn de gezondheidsproblemen van gamen?

Het wordt vaak aangenomen dat overmatig gamen kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen, waaronder slechte emotionele regulatie, slechte voeding, onregelmatige slaappatronen en stemmingsproblemen zoals angst, depressie en agressie. Echter, een nieuwe studie heeft aangetoond dat, in tegenstelling tot deze overtuiging, gamers daadwerkelijk gezonder kunnen zijn dan verwacht.

Betrokken versus verslaafd

Naar schatting spelen meer dan drie miljard mensen over de hele wereld videospellen, waarvan ongeveer 55 procent man is. Gemiddeld besteden gamers ongeveer negen en een half uur per week aan het spelen van games, voornamelijk op smartphones of tablets.

Maar met de snelle expansie van deze industrie zijn de zorgen over de gezondheid van gamers blijven groeien. In de afgelopen jaren is Internet Gaming Disorder (IGD), of soms gewoon Gaming Disorder, erkend als een officiële psychische stoornis die voorkomt bij mensen die moeite hebben om te beheersen hoe vaak ze videospellen spelen.

Mensen met IGD kunnen een reeks van gedrags- en emotionele problemen ervaren, waaronder moeilijkheden bij het onderhouden van sociale relaties, stemmingsregulatie en soms, zij het zelden, uitbarstingen van geweld. Maar ondanks de opkomst van deze nieuwe classificatie van psychische stoornis, blijft de diagnose controversieel.

Een van de veelvoorkomende kritieken op de diagnose van IGD is dat het geen onderscheid maakt tussen ongezonde gamegewoonten die worden uitgedrukt door excessieve gamers, en die van “zeer betrokken gamers”. Deze individuen besteden ook aanzienlijke hoeveelheden tijd per week aan het spelen van videospellen, maar zonder negatieve uitkomsten te ervaren.

Het Onderzoek van Dr. Catarina N. Matias

Dit is wat Dr. Catarina N. Matias van de Universidade Lusófona, Lissabon, Portugal, en collega’s heeft geleid tot hun laatste onderzoek. “De gewoonten en gezondheid van deze specifieke populatie van niet-pathologische, zeer betrokken gamers verkennen kan belangrijke informatie bieden over het verschil tussen intensief gamen en problematisch gamen,” leggen de auteurs uit.

Dit kan ook licht werpen op de beschermende en risicofactoren geassocieerd met IGD en hoe het zich ontwikkelt bij excessieve gamers.

Meting van Gamers’ Gewoonten

Voor dit doel wierf het team 235 deelnemers (85,1 procent waren mannen) uit Portugal in de periode tussen september 2021 en mei 2022. Om in de studie opgenomen te worden, moesten deelnemers in Portugal wonen, tussen de 18 en 60 jaar oud zijn, en momenteel videospellen spelen voor ten minste zeven uur per week (binnen de voorgaande maand).

Elke deelnemer werd gevraagd naar hun levensstijl en gamegewoonten. Dit omvatte sociodemografische informatie gerelateerd aan hun leeftijd, geslacht, woonplaats, geboortedatum, opleidingsniveau, en hun burgerlijke staat.

Vervolgens werden vragen gesteld over hun gamegedrag en -gewoonten, inclusief de soorten spellen die ze speelden, de tijd die ze besteedden aan spelen, en de tijd die ze meer in het algemeen aan schermen besteedden. Ze werden ook gevraagd naar hun voeding – supplementgebruik, koffie- of energiedrankinname, en snackgewoonten tijdens het gamen.

Gezondheid en Welzijn van Gamers

Om de gezondheid en het welzijn van de deelnemers meer in het algemeen te beoordelen, vroeg het team hen ook de International Physical Activity Questionnaire in te vullen, die ontworpen is om het fysieke activiteitenniveau van een persoon te meten. In deze studie werd fysieke activiteit berekend als de som van dagen, uren en minuten van intensieve- en matige-intensiteit fysieke activiteit.

De onderzoekers onderzochten ook de hoeveelheid en kwaliteit van de slaap die de deelnemers ervoeren. Dit deden ze door de Pittsburgh Sleep Quality Index, een 19-item, zelfgerapporteerde vragenlijst ontworpen om slaapkwaliteit te meten.

De vragenlijst bevat een scoresleutel om zeven componenten van slaap te berekenen, zoals subjectieve slaapkwaliteit, slaaplatentie, slaapduur, en slaapstoornissen, onder anderen. Daarnaast namen deelnemers de Morningness-Eveningness Questionnaire om hun chronotype profiel te helpen identificeren (het natuurlijke slaap-waakcyclus van hun lichaam).

Ten slotte namen de deelnemers een aantal tests die ontworpen waren om hun algehele mentale gezondheid en welzijn te beoordelen. Ze werden ook beoordeeld om te zien hoe ze scoorden op de IGD-schaal, die de negen diagnostische criteria voor de stoornis omvatte. Ben jij nou op zoek naar supplementen voor jouw gezondheid tijdens gamen? Check dan Rankedxp!

Zeer Betrokken en Gezond

De resultaten toonden aan dat, ondanks een slechte slaapkwaliteit, zeer betrokken gamers een gezonde levensstijl lijken te hebben, die regelmatige lichaamsbeweging, gezonde voeding tijdens het gamen, en grotendeels onproblematisch gamegedrag omvatte. De resultaten toonden ook aan dat betrokken gamers emotioneel gezond waren en een positieve staat van welzijn ervoeren.

“De resultaten toonden aan dat de meeste spelers tussen 0 en 4 [uur] per dag videospellen speelden,” leggen de auteurs uit. “Deze resultaten lijken consistent te zijn met eerdere studies die meldden dat zeer betrokken gamers tussen 7 [uur] per week en 20 [uur] per week spelen.”

Echter, meer dan vijf uur per dag werden besteed aan het gebruik van computers voor andere activiteiten, wat betekende dat spelers meer schermtijd besteedden aan activiteiten anders dan het spelen van spellen of gerelateerd aan hun werk/studies. Dit resultaat moet met voorzichtigheid worden genomen, aangezien de gegevens zijn verzameld tijdens de laatste maanden van de COVID-19 pandemiebeperkingen in Portugal, wat de hoeveelheid tijd die mensen aan digitale apparaten besteedden kan hebben verhoogd.

Over het geheel genomen melden de auteurs: “zeer betrokken gamers die aan deze studie deelnamen vertoonden een gezond patroon van gamen, met slechts drie gevallen van IGD gerapporteerd met deze vragenlijst, wat niet significant is gezien de totale steekproef.”

“Daarnaast meldde het merendeel van onze steekproef dat ze games (FIFA, Counter-Strike, League of Legends en Call of Duty) op een console en op de computer speelden meer dan op andere platforms, zoals mobiel.”

De resultaten toonden ook aan dat de meeste zeer betrokken gamers geen ultra-verwerkte snacks (fastfood, gummies, lollies, kauwgom) consumeerden tijdens het gamen. De meeste deelnemers consumeerden ook geen energiedrankjes, wat in schril contrast staat met het bewijs in de bestaande literatuur over het onderwerp.

“De gezondere eetgewoonten van onze steekproef tijdens het gamen kunnen ook worden verklaard door de deelname aan lichaamsbeweging die door de deelnemers werd gemeld.”

Vijfenzestig procent van de spelers meldde fysieke activiteit te verrichten, waarbij ongeveer 39 procent deelnam aan teamsporten (voetbal, handbal, volleybal, enzovoort), terwijl 28 procent regelmatig weerstandstraining uitvoerde en nog eens 22 procent deelnam aan individuele sporten (hardlopen, fietsen, zwemmen). Een verdere 6 procent meldde deel te nemen aan vechtsporten.

Bron: www.rankedxp.com